Čtyřdobý spalovací motor
Jedná se o spalovací motor, u něhož je směs paliva a vzduchu ve válci zapálena elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka.
Obrázek svíčky nalezneme na tomto odkaze: https://galaxie39.webnode.cz/dvoudoby-spalovaci-motor/
Tím, že svíčka zapálí palivo v motoru, tak tím se liší tento čtyřdobý spalovací motor od vznětového motoru, kde narozdíl od čtydobého spalovacího motoru dochází k samovznícení vstříknutého paliva samotnou teplotou stlačeného vzduchu.
Tento motor byl vynalezen v roce 1876 Nicolausem Ottou.
U tohoto motoru se na výkonu nejvíce podílí každý válec jen čtvrtinu doby. Proto má řada motorů čtyři válce - jeden z nich je vždy v pracovní fázi, takže se kliková hřídel plynuje otáčí.
Když se válce plynuje překrývají v pracovní části jednotlivými válci, tak dochází k plynulejšímu otáčení klikového hřídele.
Fáze: tento motor má celkem čtyři fáze, které se rozdělují dle své práce na - Sání (při sání
se posouvá otáčející se kliková hřídel pístem dolů a píst nasává do prostoru nad ním hořlavou směs paliva), Komprese (u této fáze se uzavře sací ventil a kliková hřídel posouvá píst nahoru, kde se stlačuje směs paliva), Expanze (v horní úvrati pohybu pístu se směs zapálí jskrou ze zapalovací svíčky a dojde k výbuchu. Vzniklé teplo způsobí expanzi směsi a tlačí píst dolů) a Výfuk (při dalším zvedání pístu se otevře výfukový ventil a dojde k výfuku plynů).
Spalování je vysoce exotermní chemická reakce, která uvoňuje hodně tepla.
- Součásti čtyřdobého zážehového motoru -
Pevné části motoru: hlava válců, válce, těsnění hlavy válců, kliková skříň, olejová vana, horní a dolní víka + sací potrubí.
Klikový mechanismus: píst, ojnice, kliková hříde a setrvačník.
Rozvodový mechanismus: ventily, pružiny, vahadla, vačkový hřídel, kola rozvodu, rozvodový řetěz či ozubený řetěz.
Zařízení pro tvorbu směsi: vstřikovací zařízení či karburátor.
Pomocný zařízení: zapalování, mazání motoru, chlazení motoru, výfukový systém či systém přeplňování.
Výhody motoru: lehčí a levnější než dieslové motory.
Nevýhody motoru: vyšší teplota a horší akcelerace v nižší rychlosti.