Čtyřdobý spalovací motor


Jedná se o spalovací motor, u něhož je směs paliva a vzduchu ve válci zapálena elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka.

Obrázek svíčky nalezneme na tomto odkaze:  https://galaxie39.webnode.cz/dvoudoby-spalovaci-motor/

Tím, že svíčka zapálí palivo v motoru, tak tím se liší tento čtyřdobý spalovací motor od vznětového motoru, kde narozdíl od čtydobého spalovacího motoru dochází k samovznícení vstříknutého paliva samotnou teplotou stlačeného vzduchu.

Tento motor byl vynalezen v roce 1876 Nicolausem Ottou.

U tohoto motoru se na výkonu nejvíce podílí každý válec jen čtvrtinu doby. Proto má řada motorů čtyři válce - jeden z nich je vždy v pracovní fázi, takže se kliková hřídel plynuje otáčí.

Když se válce plynuje překrývají v pracovní části jednotlivými válci, tak dochází k plynulejšímu otáčení klikového hřídele.

Fáze: tento motor má celkem čtyři fáze, které se rozdělují dle své práce na - Sání (při sání

se posouvá otáčející se kliková hřídel pístem dolů a píst nasává do prostoru nad ním hořlavou směs paliva), Komprese (u této fáze se uzavře sací ventil a kliková hřídel posouvá píst nahoru, kde se stlačuje směs paliva), Expanze (v horní úvrati pohybu pístu se směs zapálí jskrou ze zapalovací svíčky a dojde k výbuchu. Vzniklé teplo způsobí expanzi směsi a tlačí píst dolů) a Výfuk (při dalším zvedání pístu se otevře výfukový ventil a dojde k výfuku plynů).

Spalování je vysoce exotermní chemická reakce, která uvoňuje hodně tepla.


- Součásti čtyřdobého zážehového motoru -

Pevné části motoru: hlava válců, válce, těsnění hlavy válců, kliková skříň, olejová vana, horní a dolní víka + sací potrubí.

Klikový mechanismus: píst, ojnice, kliková hříde a setrvačník.

Rozvodový mechanismus: ventily, pružiny, vahadla, vačkový hřídel, kola rozvodu, rozvodový řetěz či ozubený řetěz.

Zařízení pro tvorbu směsi: vstřikovací zařízení či karburátor.

Pomocný zařízení: zapalování, mazání motoru, chlazení motoru, výfukový systém či systém přeplňování.

Výhody motoru: lehčí a levnější než dieslové motory.

Nevýhody motoru: vyšší teplota a horší akcelerace v nižší rychlosti.

© 2019 Mgr. Martin Janda, DiS., DiS., MLJ. - Na tento web se vztahuje zákon 152/a,b - jedná se o učitelský/žákovský web, který není součástí žádné školy. Pokud tak bude označen, tak bude postupováno, dle platného zákona. Stejně tak není dovoleno kopírovat obsah nacházející se na webových stránkách anebo na partnerském webu. 
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky