Části motoru
Blok válců
Jedná se o kontrukční část víceválcového spalovacího motoru či jiného pístového stroje, který v sobě obsahuje několik válců. Válec můžeme považovat za jakousi pracovní plochu každého motoru.
Z jedné strany je blok uzavřen hlavou válců a z druhé strany je blok uzavřen klikovou skříní. U menších motorů je blok, jakožto celek. Větší motory mohou mít každý válec zvláště a vložený do klikové skříně. Oddělené bloky válců s klikovu skříní se spojují šrouby.
Vačková hřídel
Jedná se o speciální hřídel, který je osazený vačkami, a proto se mu říká "vačková hřídel". Tato hřídel umožňuje ovládání posunu strojních součástí v závislosti na svém natočení.
Vačky mají sice obvykle jednoduchý tvar, ale mohou být tvarovány i složitěji. Záleží dle vybraného motoru.
Vačkový hřídel ovládá zdvih ventilů čtyřdobých pístových spalovacích motorů - u těchto motorů je vačková hřídel spojena s klikovou hřídelí motoru.
Ložisko
Je to součást technického zařízení, které umožňuje snížení tření při vzájemném otáčivém nebo posuvném pohybu strojních dílů.
Poprvé se ložisko začalo používat ve středověkých mlýnech a to z důvodu, že se zvýšila výkonost mletí.
Mrazová zátka
Mrazová částka je zátka, která uzavírá otvor v bloku anebo v hlavě spalovacího motoru. Pro výrobu bloku motoru a hlavy válců se obvykle využívá odlévání do pískových forem - touto cestou se vytvoří kanály pro průtok chladící kapaliny.
Tradiční mrazová zátka je tenký disk z ocelového plechu, který je tlačen do otvoru v odlitku.
Zátky mohou být často zdrojem problémů s únikem kapaliny, ke které dochází při korozi zátky - poté, co na zátku působí chladící kapalina.
Hlava válce
Jedná se o konstrukční část spalovacího motoru či psítového tepelného stroje, který u strojů běžné konstrukce obsahuje kanály pro sací a výfukový trakt. U spalovacích motorů může obsahovat i další součásti vstřikovacích trysek nebo zapalovací svíčky. Hlava válců shora uzavírá blok válců - u spalovacích motorů je zde vytvořen spalovací prostor se sacími a výfukovými ventily.
Kliková hřídel
Jedná se o technickou součástku zařízení, která slouží k přeměně přímočarého vratného pohybu na rotační či naopak.
Je to základní součást většiny pístových motorů a čerpadel.
Složena je z krtkých, válcových čepů, navzájem pevně spojených rameny. Čepy, umsítěné v ose otáčení hřídele se nazývají osové a ty, co jsou vyoseny se nazývají klikové/ojniční. Na ojniční čepy se nasazují ojnice.
Ozubený řemen
Jedná se o hnací řemen, který má zuby na vnitřním obvodu, který zabírají do řemenic. Tažná síla se přenáší na ocelová nebo kevlarová lanka v jeho kordu. To umožňuje přenos vysokých výkonů.
tento typ řemenu se využívá pro širokou škálu pohonů - rozvodový řemen v automobilovém průmyslu apod.
Ozubený řemen je vyráběn z termostálého polyuretanu, polyamidu, neoprénu a dalších materiálů podobného charakteru. Ve své pdostatě se jedná o materiál, který je podobný v rámci výroby pneumatik.
TPS čidlo
Jedná se o čidlo/senzor, který se používá ke kontrole polohy škrtící klapky u motorů vybavených karburátory - obvikle bývá umístěn na hřídeli klapky, takže může přímo snímat její polohu.
Dokonalejší čidla, jako například CTPS slouží k signalizaci jejího plného uzavření. Některé řídící jednotky motoru ECU ovládají skrtící klapku elektronicky pomocí technologie ETC.
Výfuk
Je to zařízení, které odvádí zplodiny ze spalovacího motoru, kde vznikají při spalování paliva. Jedná se o systém potrubí, který vede zplodiny z protoru motoru.
Je zde zabudovaný tlumič, který snižuje hlučnost a je zde i katalyzátor, který redukuje obsah nebzpečných látek ve výfukových plynech.
Ventilový rozvod
Jedná se o rozvod mechanismu, který využívá ventily na řízení toku pracovních plynů skze pístový motor - je to jeden z nejpoužívanějších mechanických rozvodů, co se používají ve čtyřdobých spalovacích motorech.
Otevírání ventilů řídí příslušná vačka vačkové hřídele či výstředník výstředníkového hřídele, který je poháněn přímo klikou. Zavírání ventilů je zabezpečeno nejčastěji pružinami.
Výstředník
Jedná se o speciální druh kruhové vačky (desky), jejíž osa je posunuta proti ose hřídele. Tato deska slouží jako vnitřek ložiska, která převádí otáčivý pohyb na posuvný.
Tato součást dlouho nahrazovala u strojů klikové mechanismy, protože byly výrobně jednodušší.
Nejčastěji je tato součást používaná u parních strojů anebo u lokomotiv.
Ventil
Jedná se o mechanické zařízení, které reguluje průtok tekutin, jako jsou plyny, kapaliny a další látky, v potrubí.
Ventily mohou mít ruční, pneumatický, hydraulický anebo elektromechanický pohon a používají se k nejrůznějším účelům. Mezi nejznámější ventily patří tzv., "kohoutky" - nejvíce využívané u vodovodu.
Turbodmychadlo s variabilní geometrií
Jedná se o typ turbodmychadla, které ve statoru turbínymá umístěné lopatky rozvaděče s možností jejich natáčení. Natočením lopatek se změní průtokový průřez vstupního kanálu.
Lopatky rozvaděče jsou spojeny prstencem, který je natáčen. Všechny lopatky se natáčejí synchronizovaně o stejný úhel.
Při nízkých otáčkách a nízkém zatížení motoru, když je průtok výfukových plynů nedostatečný se lopatky natočí směrem k tangenciální poloze. Tím se zmenší průtokový průřez a zvýší rychlost výfukových plynů vstoupajících do kola turbíny.
TDI čidlo
Turbocharged Direct injection je čidlo, které se používá u vznětového motoru s přímým vstřikováním
Free verze hry: Mechanic